مراحل تولید فنر

فنرهای پیچشی برای ایجاد گشتاور طراحی شده اند. وقتی از هر طرف نیرویی به این فنرها وارد شود، حلقه فنر باز می شود و در نتیجه انرژی گشتاور تولید می شود. این نوع فنرها در وسایل منزل بسیار کاربرد دارند.

 

فنرهای دایره ای در دو انتها متصل می شوند و شکل دایره ای دارند. این نوع فنرها به دو صورت فشاری و کششی تولید می شوند و قابلیت مقاومت در تمامی جهات را دارند. این فنرها در اتصالات الکتریکی و موتورهای تسمه ای کاربرد فراوانی دارند.

 

فنر مارپیچی

از آنجایی که از این فنرها بیشتر در ساعت سازی استفاده می شود، به آنها فنر ساعت نیز می گویند و می توانند نیروهای دورانی را کنترل کنند. برای ساخت فنر مارپیچ، یک نوار فولادی به دور خود پیچیده می شود. این فنر معمولاً در دستگاه هایی استفاده می شود که دارای قطعات چرخان هستند و می توانند انرژی را از طریق چرخش ذخیره و آزاد کنند.

 

با توجه به تنوع زیاد و استفاده گسترده از انواع فنرها در صنایع مختلف، این قشر از صنعت به بخش مهمی از صنعت تبدیل شده است و فعالیت های زیادی در زمینه تامین قطعات مورد استفاده صنایع بزرگ، کارگاه ها، کارگاه ها می باشد. همه مناطق هستند کارخانه ماشین آلات و غیره

کارگاه های تولید و عرضه فنر و همچنین متخصصان فعال در زمینه فنر با عضویت در بخش های مختلف سامانه صنعتی شمستا و به اشتراک گذاشتن خلاصه ای از فعالیت های صنعتی خود با کاربران سامانه و گوگل در اختیار خود می توانند قراردادن در بازدیدکنندگان خود را در سطح ملی معرفی می کنند و در مورد 12 مزیت این سیستم از جمله 4 نمایشگاه آنلاین بحث می کنند: “نمایشگاه محلی سازی مجازی” “نمایشگاه مجازی کارآفرینان و خدمات صنعتی”

 

نحوه ساخت فنر

قبل از ساخت فنر، ابعاد، تعداد سیم پیچ، توان، کاربرد و ترکیب سیم باید در مرحله طراحی مشخص شود. یک فنر از سیم پیچی سیم تولید می شود که می تواند به صورت سیم پیچ گرم یا سرد انجام شود.

در هوای سرد، سیم در دمای معمولی اتاق به دور محور مورد نظر پیچیده می شود.

کلاف سرد فنرها برای فنرهایی با گردش بالا و قطر سیم کم و تنش پسماند کم استفاده می شود.

در هوای گرم که بیشتر برای فنرهای بزرگ و متراکم استفاده می شود، سیم را گرم می کنند و باعث می شود هوا راحت تر باد شود. بعد از اینکه دور محور مورد نظر پیچیده شد، بلافاصله (مانند روغن) خنک می شود و به شکل نهایی سفت می شود.

 

در حین عملیات پلت کردن، سطح فنر گلوله زده می شود. در نهایت فنرها گالوانیزه و روکش می شوند و پس از آن فنرها برای بررسی و آزمایش نهایی به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا آزمایشاتی از قبیل کشش، فشرده سازی و ریباند انجام شود.

تجهیزات مورد استفاده در ساخت فنر

دستگاه سیم پیچ یک دستگاه CNC است که برای ساخت فنر استفاده می شود. در این دستگاه مفتول های فلزی بین چند غلتک به شکل فنر در می آیند و با این دستگاه می توان انواع فنرهای فشاری و مخروطی را ساخت.

در کارگاه فنرسازی فنرها به روش های مختلفی ساخته می شوند که کدام روش برای فنر مورد نظر مناسب است و اینکه آیا این روش مقرون به صرفه است یا خیر یکی از موارد بسیار مهم در فرآیند فنرسازی است. در این مقاله به روش های متداول تولید فنر می پردازیم. شکل ظاهری فنرها ساده است اما تولید فنر نیازمند تجهیزات و همچنین تجربه و تخصص است که بدون داشتن تجهیزات پیشرفته تولید فنر نمی توان فنر مرغوب تولید کرد. تولید فنر بدون دانش فنی و تجهیزات مدرن محصولی با کیفیت پایین تولید خواهد کرد.

مراحل تولید فنر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *